Head fotohuvilised lugejad! Alustame uut fotoartiklite sarja. Jutuks tulevad nii pisikesed kui ka suured fotograafi tegemisi mõjutavad tegurid. Esimeses osas teen ma juttu sellest, mille kohta ma pole mujalt materjali leidnud. Esmapilgul väheoluline, aga teatud situatsioonides üllatavalt tähtis nüanss, mida teadmata pildid maakeeli öeldes tuksi lähevad.

Kaamera pildiotsija on mõeldud selleks, et fotograaf näeks, mida objektiiv näeb. Nähtule tuginedes komponeerib fotograaf kaadri ja klõps, sünnibki pilt. Käest pildistades ja oma silmaga pildiotsijasse langevat valgust varjates on kõik hästi, pilt tuleb täpselt selline nagu pildiotsijast paistis. Kui pildistada statiivilt maastikumotiivi, olles selle eelnevalt paika komponeerinud ja nüüd kaamerast eemaldunud, et katik distantspäästikuga valla päästa, muutub pildiotsija hoopis tagaakna sarnaseks avauseks, millest valgus võib kaamerasse “lekkida”. Lekkida seepärast, et peamiseks aknaks on ikkagi ava objektiivis.

Tagaaken peaks särituse ajal olema suletud. Tavaliselt pole see probleem, sest kaameratootjad on igasugused sisepeegeldused miinimumini viinud, kuid ehk olete siiski tähele pannud, et näiteks Nikoni keredel on pildiotsija juures pisike lüliti ja Canoni keredel on rihma küljes kummist abivahend. Need on mõeldud nii öelda “tagaakna” sulgemiseks ja sealt kaudu valguse kaamerasse sattumise takistamiseks.

diopterPisike lüliti Nikoni peegelkaamera pildiotsija juures võimaldab pildiotsija sulgeda
eyepiececovered Kummist kate Canoni kaamerarihma küljes aitab pildiotsija sulgeda

 

Aga millises olukorras tuleks aken sulgeda? Üldiselt öeldakse, et ainult öövõtete ajal, kui ümbritsev valgustugevus on äärmiselt nõrk, mistõttu võib pisemgi okulaarist sissepääsev valgus pilti mõjutada (valgusallikateks võivad olla pealamp, käekell, mobiiltelefon vms). Lubamatult sisenenud valguse mõju pildile ei saa olema meeldiv. Üksi loodusmaastikul öövõttel olles pole raske takistada valguse pääsemist pildiotsijasse isegi ilma “akent” sulgemata. Tuleb lihtsalt hoolikas olla. Linnas või mujal öist tehisvalgust pildistades ei saa kunagi kindel olla, et tänavalatern kavalalt “tagaakna” kaudu kaamerasse ei piilu.

Kindlasti ei tasu minna öövõttele koos Canoni tehnika omanikuga ja unustada aken lahti, sest Canonil on millegipärast tarvis terve pika särituse kestel aparaadi tagaservas olevat punast tulukest põlemas hoida. Talvel on see veel eriti hull, sest lisaks teise fotograafi kaamerasse paistmisele, värvib see tuluke ka pikka aega kestunud särituse puhul ümbritseva lume ebameeldivalt punaseks. Niisiis canonimehega öövõttele minnes sulgege “aken” ja teipige kinni tema punane tuluke.

Siin all on üks tore öövõte, mille järgi sai Lapimaale sõidetud, tunde lumes sumbatud ja lõpuks päästikut vajutatud. Kahjuks seisis minu kõrval Canoniga pildistav sõber, kes oma punase tulukesega nii minu kui ka enda fotod ära rikkus. Öösel, härmas ekraanilt pilti vaadates ei saanud õrnast punakast kumast aru. Seda suurem oli hilisem pettumus:

Pilt1_zf__SZS2658_040210

Tehniline info: Nikon D3s + Nikkor 14-24mm F2,8 @ 14mm. F2,8, 25s, ISO 3200.

 

Pärast 3708 sekundi möödumist (säriaeg oli täpselt nii pikk) sellist allolevat pilti nähes läks tuju ikka ära küll. Canoniga pildistav sõber oli eemal, nö eeldatavasti ohutus kauguses, kuid ometi suutis Canoni punane tuluke minu kaamera okulaarist sisse paista. Seekord oli osa süüst ka minul, sest ma ei taibanud “tagaakent” sulgeda.

Pilt2_zf_30214951

Tehniline info: Nikon D3x + Nikkor 16-35mm F4 VR@ 16mm. F7,1, 3708s, ISO 200.

 

Lisaks öövõttele on vahel tarvis aken sulgeda ka päevasel ajal. Pigem madala hommiku- ja õhtupäikesega, kui magus kollakaspunane valgus maapinda kuldab. Esimene probleem pärivalgust pildistades on oma varju peitmine, kuid sellega hakkama saades tekib olukord, kus päike paistab otse pildiotsijast sisse.

Ülalkirjeldatud iseloomustavad imehästi kaks allolevat fotot. Esimest pilti ekraanilt kontrollides paistis sellel olevat väga sirge joonega vari. Pingutasin silmi ja sellist varju ma looduses ei näinud. Minu taga olid rabamännid ja need olid kõike muud kui sirged.

Pilt3_zf__8SZ1964_171113

Tehniline info: Nikon D800E + Nikkor 18-35mm F3,5-4,5 @ 18mm. F22, 25s, ISO 50.

Niisiis tuletas “aknaluuk” ennast ka päevasel ajal meelde. Sulgesin selle ja sain tulemuseks hoopis tõepärasema pildi:

Pilt4_zf__8SZ1965_171113

Tehniline info: Nikon D800E + Nikkor 18-35mm F3,5-4,5 @ 18mm. F22, 25s, ISO 50.

 

Fotograafia on tehniline ala, mistõttu tuleb tehnika toimimisele igas olukorras tähelepanu pöörata. Piisab vaid mõnest pisikesest segavast faktorist, kui pilt on määratud prügikasti või siis saab talle osaks roll taolises artiklis. Ma loodan, et õpite minu vigadest.