Tekst ja foto © Sven Začek
Vaata fotoloo esimest osa “Miks fotod untsu lähevad -1. Halb valgus”
Jätkame untsus fotoga. Millal ja miks pildid untsu lähevad? Nagu öeldud, siis kui kaamera, fotograaf või mõlemad midagi ära soperdavad. Tulemuseks on siis kas ebaterav pilt või selline kaader, kus loom või lind on tegevuse kiiruse tõttu pahasti lõigatud. Millal sellised momendid juhtuvad?
Fotograafi ajab soperdama liiga ootamatult tekkinud tegevus või looma liiga kiire liikumine (muidugi ka igasugused teised segajad, telefoni helisemine või siis praegusel ajal väga verejanulised sääsed, kes just valel hetkel oskavad kõige valusamini hammustada).
Kaamera segadusse ajamisel on ka omad põhjused. Kindel on see, et mida lähemalt pildistada, seda aeglasem on autofookus. Lendavat lindu kaugelt jälgida on lihtne nii kaameral kui ka fotograafil. Kui lind jõuab juba suuremalt kaadrisse, siis paneb situatsioon mõlemad proovile. Kui tegemist on kaku või kotkaga, siis saab kaamera hakkama, kui aga mõne väiksema linnuga, siis jääb hätta.
Teine probleem on vähekontrastne pind. Näiteks märg saarmas. Tubli, kes udukogu järgi juba looma tuvastada suutis! Märg saarmas, väga lähedal ja liikumises. Hea, et mõned teravad võtted sai.
Ebateravate võtete puhul kehtib veel üks väga vastik Murphy seadus. Nimelt on udune alati see kõige parem hetk. Isegi kui tulistada näiteks ideaalne 20 kaadri pikkune sarivõtte seeria, millest mingil põhjusel on ainult üks kaader ebaterav, siis on see alati just kõige parem kaader.
Saarmapildi juures mängisid olulist rolli jalad. Eelnevate ja järgnevate teravate piltide puhul olid nad kohakuti, aga just sellel udusel niimoodi mõnusalt käigu pealt tabatud. Väike, aga oluline nüanss parema loomapildi juures.
Pildi esitlus ja andmed:
- Valgus – õhtune pilvealune valgus;
- Kadreering – nii lähedalt pildistades pea kaadri serva ja jalad allserva;
- Säritus – F5,6, 1/1000, ISO 1600;
- Tehnika – Nikon D4 + Nikkor 300mm F2,8VRII + Nikkor TC-20EIII konverter;
- Salvestus – RAW formaadis, konverteeritud Lightroom 4 tarkvaraga.